Ik kreeg de goede tip om wat over het onderwijs in Malawi te
schrijven. Ik denk dat veel lezers daar wel wat meer over willen weten, dus om wat
informatie uit de eerste hand te krijgen vroeg ik Chimwemwe, mijn Chichewa
lerares, of ik op haar school wat foto’s mocht maken. Ze werkt op een school
echt op het platteland zo’n 30 km van Zomba. Omdat het volgende week al
vakantie zou zijn, was er niet veel keus in de datum en werd het de volgende
woensdag. Ik vertrok vroeg want de schooldag opent met de ‘assembly’ om 7.15 en
daar wilde ik ook wat foto’s van hebben, omdat we dat in Nederland niet kennen.
Geleidelijk kwamen de kinderen binnendruppelen en begonnen ze het schoolterrein
aan te vegen met bosjes takken die ze van onderweg hadden meegenomen. Dat deed wel wat stof opwaaien. Er was me
al gezegd dat het 7.15 “Malawische tijd” was en er werd dus tegen 8 uur
begonnen. Je begrijpt wel waarom op tijd komen hier niet zo nauw wordt genomen
als de school zich al niet aan de tijd houdt, maar aan de andere kant heb ik er
ook wel begrip voor dat veel kinderen heel ver moeten lopen en geen horloge of
telefoon hebben en dus niet precies weten hoe laat het is.
De kinderen stonden in rijen, moesten in koor wat vragen beantwoorden
en er werd iets gedaan wat een beetje op gymnastiek leek. (Armen omhoog, armen
opzij, armen naar beneden) Na het, met de hand op het hart, zingen van het
volkslied liepen de kinderen al zingend per klas, groep na groep, naar de
klaslokalen. Het was wel duidelijk dat de opkomst in de laatste week voor de
vakantie niet al te hoog was. Bij mijn introductie maakte ik nog wel de fout
Chimwemwe met haar voornaam aan te spreken. Ik werd er later fijntjes op
gewezen dat dit natuurlijk Miss Chipatala had moeten zijn. Een beetje
ouderwetse hang aan decorum, vond ik.
De school zag er beter uit dan veel ander schoolgebouwen in
Malawi. Een netjes onderhouden regeringsschool. Wel een christelijke school
werd me verteld. Er stond ook een Presbyteriaans kerkje naast. Dat is wel wat
vreemd want het is een islamitisch gebied en de meeste leerlingen zijn dus ook
moslim.
Na mijn gesprek met de hoofdmeester, waarover meer in het
volgende blog, maakte ik nog even wat foto’s in de klassen. Vooral in de
onderbouw zag het schoolmeubilair er slecht uit en waren de klassen echt overvol,
tot meer dan 100 leerlingen per klas, hoorde in van het hoofd. Er is een
wettelijk maximum klassengrootte van 60, maar zoals met zoveel regels in Malawi
wordt dat niet erg serieus genomen. De gemiddelde klassengrootte op deze school
is 65,3 dus je kunt wel nagaan. De
leeftijd dat kinderen instromen is officieel 6 jaar, maar vaak zijn leerlingen
al 10 als ze voor het eerst naar school gaan. Alle kinderen komen in de zelfde
eerste klas. Dat leeftijdsverschil geeft natuurlijk problemen in de eerste klas.
De problemen op een school als deze zijn enorm groot. Ik zal
in het verslag van het gesprek met de hoofdonderwijzer daar wat meer over
vertellen, maar het gebrek aan lesmateriaal, schoolmeubilair en dergelijke is
onvoorstelbaar. Dat leverde de verzuchting van de hoofdmeester op dat veel
leerlingen naar school komen om te voetballen. Dat werd nog niet eens als zo heel
negatief gezien omdat sport, muziek en dergelijke ook kansen opleveren om het
te maken in Malawi. Voor mij was het een leerzaam bezoekje en ook voor de,
vooral jongere kinderen, was het een leuk verzetje, want er komt natuurlijk
niet iedere dag een Europeaan foto’s nemen.
Ha! Bekend terrein! We moesten meteen denken aan Zigit Bakole in Ethiopiƫ. Inderdaad, deze school ziet er van buiten prima uit - maar de problemen binnen zijn zeer herekenbaar... Heeft Malawi ook zijn milleniumdoel voor lager onderwijs gehaald?
BeantwoordenVerwijderenNou dat zou ik niet weten. (Even opgezocht, maar ze hebben het doel voor 2015 niet gehaald. Mijn indruk is ook dat het in Ethiopie toch iets beter geregeld was. Zie: http://www.mw.undp.org/content/malawi/en/home/mdgoverview/overview/mdg2.html
BeantwoordenVerwijderenVSO start een groot project met tablets voor alle leerlingen. Ik dacht te beginnen met 2.000. Misschien een manier om een stap over te slaan en het leraren tekort op te lossen, maar daar zitten natuurlijk ook wat haken en ogen aan die misschien nog niet zo duidelijk zijn.