woensdag 5 maart 2014

Theorie en praktijk.


In theorie zijn praktijk en theorie gelijk, in de praktijk niet.

Er heerst hier een cultuur van kalenders. Hoewel we al een flink stuk op weg zijn in 2014 kreeg ik gister nog een kalender van het sociaal fonds van de Politie te koop aangeboden. Een van mijn buren is politie woordvoerder en die kwam ermee aan de deur. Omdat het me wijs lijkt goede vrienden te blijven met de buren en de politie heb ik er een gekocht ook al was ik zelf heel tevreden met mijn NOVIB kalender. Mijn kantoor is inmiddels voorzien van een kalender van het Democratic Governance Programme (DGP) waaraan het European Development Fund € 30 miljoen over 5 jaar heeft gedoneerd. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe een kalender bijdraagt aan democratie, maar goed, de doelstellingen hangen boven mijn bureau. Zo juist kreeg ik ook de missie en de visie van de Malawi Prisons Service op mijn prikbord. Heel ambitieus en absoluut een nastrevenswaardig doel.



















Het is me ondertussen wel duidelijk dat het dus met de theorie wel goed zit, maar dat de verbeteringen uit de praktijk zullen moeten komen. Mijn werk zal zijn om te zorgen dat het landbouw project in de gevangenis ook op de langere termijn kan blijven draaien. Er wordt al behoorlijk veel aan intensieve landbouw gedaan. (Visvijvers, rijst, mais, cassave, groenten e.d.) Tot 2005 werd er door een groot project van Penal Reform International, vrij veel geld ingestopt. Toen de geldstroom ophield bleven de inkomsten wel binnenkomen, maar waren niet meer beschikbaar voor noodzakelijke lopende uitgaven. Als je geen zaaizaad en mest kunt kopen is het snel gedaan met boeren. Ik neem aan om corruptie te voorkomen, moeten alle inkomsten van de dienst op één rekening gestort (Account Nr. 1) De nodige uitgaven kunnen pas worden gedaan als het budget is goedgekeurd en verder aan alle bureaucratische rompslomp is voldaan. Dat is meestal niet op tijd. Zo zitten we al een week zonder internet omdat de rekening niet op tijd is betaald (dat gebeurt dus niet alleen bij Stadsdeel Zuidoost), maar ook blijven de auto’s en chauffeurs meestal werkloos in de garage omdat het heel moeilijk is geld voor brandstof aan het systeem te ontfutselen. Het lijkt me een mooie opgave om te zoeken naar een manier om voor dit probleem, op het gebied van het tuinieren in de gevangenissen, een oplossing te vinden.



VSO is bezig met het rekruteren van een volunteer die technisch vakonderwijs in de gevangenissen moet gaan opzetten. Met wat geluk komt er al iemand in april. Mijn huis begin steeds meer ‘thuis’ te worden, met een waterkoker die volunteers uit Lilongwe meebrachten, een chitenje aan de muur en een kookuitzet van 2 steelpannen en een koekenpannetje. De verpleegster en verpleger (Susanne en Rob) die tijdelijk bij mij introkken zijn aan de laatste week van hun oriëntatie bezig en vertrekken aan het eind van de week naar hun standplaats, Malosa hier zo’n 25 km vandaan.
Rob en Susanne

5 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om je perikelen in Malawi te kunnen volgen! Het lijkt alsof je je draai al snel gevonden hebt. Veel succes daar Flip! Groeten, Renate (VSONL)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We volgen je blog met belangstelling en proberen te reageren. Zien of dat lukt. Groet
    Marlies en Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eind april gast er een groep Werelddocenten van Edukans naar Malawi. We landen in Lilongwe en gaan via Blantyre naar Chikwawa. Dat gaan we werken op 6 verschillende scholen aan verbetering verandering van het onderwijs. Malawi is een fantastisch land met waanzinnig lieve mensen. Waardering voor het werk dat je doet. Uit ervaring weet ik dat er zo goed als geen middelen zijn om mee te werken. Mocht je nog wat nodig hebben uit NL, stuur gerust een e-mail. Hartelijke groet, Coriene Snel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig. De Mission en Vision zijn best wel goed... Fijn als dat behalve een bordje ook een leidraad is! Verwijst iemand er in de praktijk wel eens naar? Enne... geen Values?

    BeantwoordenVerwijderen