woensdag 14 januari 2015

Regentijd

 

Als je niet weet waar je het over moet hebben kan je altijd nog over het weer praten. Dat gebeurt overal op de wereld en in Malawi dus ook. Weken achter elkaar hoorde ik: “Wat is het heet, de regen zal nu wel snel komen!” Rond 19 december viel de eerste regen. De meeste akkertjes waren er klaar voor. De mais wordt hier op ruggen gekweekt, die waren bijna overal klaar en er hoefde alleen nog gezaaid te worden. Dat gebeurde vaak in de regen. Toen ik 3 januari uit Kenya terug kwam, 14 dagen later, werd er al kunstmest (N.P.K. 23-21-0+4S) gegeven.










De regen was heftig, maar je mag wel tropische buien verwachten in Afrika, niet? Tot vorige week, toen zag ik tijdens zo’n enorme bui dat de rivier tegenover mijn huis minstens 4 meter hoger stond dan de dag ervoor. Met enorme, verwoestende kracht stortte de watermassa zich naar lager gelegen gebieden, in dit geval Lake Chilwa. De muur om de tuin van mijn overbuurman, die een stuk lager woont, viel om door het wegslaan van de grond. Veerkracht en ondernemersgeest ontbreekt niet in Malawi, dat zag je meteen de volgende dag toen het zand dat de rivier achter liet, in mooie hopen langs de weg als bouwzand werd verkocht.
 Later hoorden we wel dat in de buurt van het centrum van Zomba huizen die dicht bij de rivier stonden helemaal in het water verdwenen waren. Eén dode en vier vermiste kinderen.










In het begin van deze week stortregende het voor 36 uur onophoudelijk. De grond raakte zo door water verzadigt dat bomen hun houvast verloren en omvielen. Hele mais velden stonden onder water en de kunstmest was natuurlijk allang weer uitgespoeld. Zelf bleef ik ook niet helemaal gevrijwaard van ongemak. Het dak van mijn huis bleek op 4 plaatsen behoorlijk te lekken en op verschillende plaatsen sloeg het water door de muren. Het ergst was het in de slaapkamer zodat ik mijn nachtrust moest onderbreken om een paar emmers water op te dweilen. Tot overmaat van ramp viel de stroom uit, dat betekent: Laptop gebruik tot de accu leeg is, maar ook geen internet, niet koken, of ik moet de houtskool brander tevoorschijn halen, geen koffie en lezen bij kaarslicht.











Het regent nog steeds, maar de ergste stortbuien lijken een beetje over. Gelukkig is de schade op mijn boomkwekerijtje beperkt gebleven. Als dit alles al iets positiefs oplevert is dat misschien dat de klimaat verandering wel onderwerp van gesprek is geworden. Iedereen was zich wel bewust van het feit dat bomen kappen en dergelijk niet zo goed is. Je mais veldje aanleggen op een steile helling is ook niet ideaal, maar wat moet je dan?  Maar nu wordt toch wel een verband gelegd met de blijkbaar toch wel uitzonderijke weersomstandigheden. Of dat helemaal klopt is een andere vraag, maar er wordt over gepraat. Ik hoop maar dat dit een bijdrage kan leveren aan de nodige bewustwording.

Nog een verdrietig PS. De tuin waar de jongens van Mikuyu zo goed bezig waren is helemaal ondergelopen. Het is nog maar afwachten hoe het daar verder moet, waarschijnlijk verder tuinieren op een hoger stuk grond. De foto is niet erg bemoedigend. Ik ga er dinsdag heen.

2 opmerkingen:

  1. Zonde van de kunstmest. Is dat een grote financiële strop voor een boer of valt het mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dat ligt eraan. Het kan goed zijn dat de kunstmest gift oer moet en wordt het duur.

    BeantwoordenVerwijderen