woensdag 1 april 2015

Verloving




Mijn lerares Chichewa, Chimwemwe Chipatala, gaat 5 september trouwen en afgelopen weekend is ze verloofd. Het is niet heel erg gebruikelijk hier om je te verloven en ik geloof dat het alleen bij de wat meer welgestelde families voorkomt. Mijn guard John ging met me mee om te vertalen en als morele steun. Het feest was in het huis van haar ouders  ongeveer een kwartier lopen van mijn huis in een drukke woonwijk, Sadzi. We konden natuurlijk al van een afstand de muziek horen. Geluidsinstallaties zijn een essentieel onderdeel van dit soort ceremonies. Vaak is  de geluidskwaliteit omgekeerd evenredig aan het volume. Chimwemwe had er al rekening mee gehouden dat Malawiërs meestal wat later komen en dat Europeanen op tijd zijn dus ze had mij gezegd dat het een half uur later begon en de meeste bezoekers waren er al toen we aankwamen. De families van bruid en bruidegom zaten apart.

Het ging bij het feest om twee dingen: de twee betrokken families kennis te laten maken en geld voor de bruiloft in te zamelen. De hele bijeenkomst werd geleid door twee ceremoniemeesters, één voor iedere kant. Er werd begonnen met de binnenkomst van drie gesluierde dames. Iemand van de familie van de bruidegom moest daar de toekomstige bruid uit zien te kiezen. Dat lukte gelukkig.


Er werd me verteld dat het betalen van een bruidsschat niet gebruikelijk is, maar er werd een hele partij gereedschap en keukengerei aangeboden. In Nederland zouden we dat een uitzet noemen. Het aanbieden ging met veel grappen en gelach gepaard
Tussen de families werd ook een haan en een hen uitgewisseld. De haan van de bruidegom naar de bruid en de hen andersom. Daar zal ook wel wat achter zitten, maar de precieze symboliek werd mij niet duidelijk. Toen werd er een gebraden kip binnen gedragen en die werd door twee ooms van het paar in tweeën gedeeld en in kleine stukjes tussen alle aanwezigen verdeeld. Dit alles met blote handen, die natuurlijk wel eerst publiekelijk grondig gewassen waren.

Een belangrijk facet van het feest is ook het geven van geld. Een groep bekenden, familie van de bruid, collega’s, buren, wordt door de ceremoniemeester naar voren geroepen en al dansend wordt er dan geld in een afwas teiltje gegooid. Het is zaak dat zo onverschillig mogelijk te doen, het moet lijken of het je niets doet, al dat smijten met geld. Veel mensen gaan speciaal naar de bank om een flinke bundel, liefst ongebruikte, biljetten te halen. Meestal 20 en 50 Kwacha (€ 0,04 en € 0,10). Je kon trouwens ook in de rij gaan staan om al gegeven biljetten ter plekke te wisselen en nog een keer te doneren. Dat gegooi met geld geeft dus nog een heel gedoe. De jongere zus van Chimwemwe, Maggie, heeft een groot deel van het feest in gebukte houding beleefd omdat zij de biljetten moest oprapen en tellen.
De bruid als de bruidegom hadden allebei een persoonlijke hulp had die er met zakdoek en poederdoos voor zorgde dat er niet te veel gezweet en geglommen werd.
Er werd me nog gevraagd of ik mijn Chichewa lerares wilde toespreken, maar voor die eer heb ik zo beleefd mogelijk bedankt. 

1 opmerking:

  1. Leuk! En nu maar hopen dat het een gelukkig huwelijk wordt in september. Ben je daar ook weer bij? Daar moet je waarschijnlijk dan wèl speechen...

    BeantwoordenVerwijderen