vrijdag 16 september 2016

FACE Malawi



Langzaam komt er schot in de kwekerijtjes. Hier in Zomba waren ze al begonnen, maar om alles goed  geregeld te krijgen is toch meer tijd nodig, zoals wel vaker in Malawi. We houden moed, maar ik denk de eerste week van oktober weer te vertrekken en dan moet het toch zover zijn dat het zonder mij kan.
Ik prijs me gelukkig dat ik een plekje heb in het kantoor van FACE Malawi (Foundation for Active Civic Education). Tegen het eind van mijn VSO contract kwam deze organisatie in beeld omdat ze een deel van het project van VSO in de gevangenissen gaan implementeren. Ze hebben ervaring in het opzetten van support groepen en sociale ondersteuning. In andere projecten hebben ze ook veel met micro-kredieten gewerkt. Ik werkte samen met Caroline Phiri die me vroeg of ik nog wat extra advies wilde geven over het werken in de gevangenissen en voor de tuinbouw projecten. Dat leek me wel nuttig en nu maak ik gebruik van een tafeltje in hun kantoortje hier in Zomba.

Om wat beter kennis te maken werd ik uitgenodigd om de projecten van FACE in het zuiden van Malawi (Nsanje) te bezoeken. Ze zijn daar al vanaf 2004 actief. Ze hebben verschillende ‘Support Groups’ en in hun kantoor ook een radiostationnetje.
Maandagochtend zouden we vertrekken, maar de auto stond ergens stuk langs de weg. Het regelen van een andere auto had nogal wat voeten in de aarde, maar om half twee was er een prima Toyota geregeld en ik zou rijden. Naar Nsanje is 250 km dus dat valt mee. Via Blantyre en Chikwawa naar het zuiden. De laatste 125 km over een vlakke, rechte weg door een heet landschap. In Nsanje district moesten we in Bangula zijn, daar is het kantoor van FACE en werden we verwelkomd en kregen wat meer informatie over het project. We konden ook een kijkje nemen in de super eenvoudige radio studio. Halverwege deze kennismaking viel de stroom uit en gingen we dus maar eten in een lokaal restaurant in de buurt. Vis met rijst. Een eenvoudig resthouse, maar met een goede douche en gelukkig vanaf een uur of 8 weer stroom.
De volgende morgen een rondleiding langs wat projecten rond Bangula. Twee groenteteelt projecten en een boomplant project langs de rivier. Op de oever zijn 5 jaar geleden bomen geplant en dat zijn nu al heel behoorlijke bomen. River bank protection heet dat. Er zijn een paar groepen die daar dit jaar mee verder gaan. Erg nodig, want in Nsanje wordt erg geleden onder de klimaatverandering, veel overstromingen in de regentijd en erg heet en droog de rest van het jaar.
De  groenteteelt was ook leuk om te zien. Echt een succes. Mooi uien en groene mais, bladgroente en wat cassave, alles met spierkracht geïrrigeerd met een 'treadle pump' bij de rivier; het wordt dan duidelijk waarom Malawiërs geen sportschool nodig hebben.Wat is een treadle pump?
De vooruitgang. De radio op zonnecel.


Na Bangula nog 46 km naar het stadje Nsanje. Daar bezochten we twee vrouwengroepen die erg goed leken te draaien. Ze verstrekten kleine kredieten om groente, vlees (geit en kip) te verkopen, mandazi (Oliebol?) te bakken en te verkopen. Het project liep goed dus er waren al plannen voor een groepsproject in de vorm van een maismolen. Al mijn vragen werden duidelijk, en ik denk, eerlijk beantwoord. Toen ik vroeg wat ze bedoelden met “aandelen uitgeven” (giving out shares) kreeg ik een levensechte demonstratie, met bankbiljetten en het bijbehorende administratie systeem. Erg leuk. De sfeer was trouwens vrolijk en optimistisch en omdat het doel van het project is het verbeteren van de positie van vrouwen ga ik ervan uit dat dat geslaagd is. Opmerkelijk is dat er voor de begeleiding van de vrouwengroepen gebruik wordt gemaakt van lokale vrijwilligers en dat lijkt een succes. Ik zag een lokale zakenvrouw die een succesvolle groep begeleidde en zo haar ervaring en succes aan anderen wist over te dragen.

In de evaluatie heb ik nog even aangegeven dat ze meer aandacht aan een goede website moeten besteden omdat donors en andere partners uit het westen daar, vandaag de dag, het eerst naar kijken. Hier een link naar de Facebookpagina van FACE. 

1 opmerking:

  1. Wat ben je toch weer enorm acitief. Fijn te lezen over die vrouwengroepen; een (hopelijk) structureel succes. Hopelijk gaat het in de gevangenissen ook zo goed.
    Zet m op!

    BeantwoordenVerwijderen