vrijdag 30 september 2016

Laatste blog



Er bestaat een goede kans dat dit de laatste blog uit Malawi is. Mijn vlucht naar Schiphol is geboekt. Een goede gelegenheid om even te beschrijven wat ik hier deze vijf weken heb gedaan.

De bedoeling was om het succesvolle bomen planten te herhalen en als het kan wat uit te breiden. De bomen die we begin dit jaar hebben geplant groeien prima en van veel mensen hoor ik daar positieve geluiden over. Voor ik in juni vertrok hadden we een vragenlijst rondgestuurd om te kijken welke gevangenissen er wel wat in zagen zelf een kwekerij te beginnen. Het vervoer door het land vanaf één kwekerij is vrij duur, bovendien is er niet altijd een auto beschikbaar dus komen de zaailingen vaak te laat. Als de kwekerij is op de plaats waar de zaailingen gepoot gaan worden voorkom je een hoop problemen.











Er waren 8 gevangenissen geïnteresseerd. Toen ik hier eind augustus aankwam was bewaker Facani op het kwekerijtje in Zomba al begonnen met het zaaien van een paar bedjes papaja’s, dat vond ik wel erg leuk. Mìjn eerste klus was bij het Forestry Research Institute of Malawi `(FRIM) gaan praten over de geschikte soorten voor de verschillende gevangenissen. De klimatologische omstandigheden verschillen nogal in verschillende delen van Malawi. De zaden kon ik gelukkig ook via FRIM betrekken. 

De eerste zaailingen ontkiemen al
We hadden al een lijst gemaakt met de benodigde gereedschappen en materialen. Spaden, hakken en harken, maar vooral gieters zijn nodig. Dat gereedschap wordt op de lokale markt gekocht en daar voor is wat geld op een speciale rekening gezet. Inspecteur Harry Mwaungulu die verantwoordelijk is voor het Milieubeleid van de Malawi Prison Service en die ook voor mijn bomenproject werkt, zorgt dat daar over met de verschillende gevangenissen gecommuniceerd wordt. Ik wil graag dat alles gaat volgens de MPS regels omdat het dan het makkelijkst over te nemen is volgend jaar. Voor alle aankopen moeten 3 offertes aangevraagd en als de meest geschikte gekozen is, kan er aangeschaft en betaald worden. Mwaungulu had in Blantyre de ‘plantsleeves’ gekocht. Dit zijn plastic plant potjes zonder bodem, niet erg handig volgens mij, maar eigenlijk de enige potjes die in Malawi beschikbaar zijn en het voordeel is dat ze wel makkelijk op te sturen zijn.

Op wat houvast te geven bij het opzetten van de kwekerijtjes hebben we een boekje daarover in Chichewa en Engels gekopieerd en bij de pakketjes zaden en potjes gevoegd.
Vandaag zouden de pakketjes op de bus gaan. Hier gaat dat letterlijk op de bus. Busmaatschappijen hebben een netwerk naar de grotere steden en zorgen met de bussen ook voor het bezorgen van pakketjes. Helaas kwam Mwaungulu aan het eind van de middag langs om te zeggen dat er iets tussen kwam. Iets heel belangrijks in de gevangenis in Domasi. De verzending is dus even uitgesteld, maar ik ga er maar vanuit dat het wel snel zal gebeuren. Jammer dat ik me daar niet persoonlijk meer van kan vergewissen.

De pakketjes verdelen op kantoor
Toevallig is er morgen een excursie naar een gevangenis in een afgelegen gebied ongeveer 25 km ten zuiden van Blantyre. Daar brengen we de spullen dus persoonlijk naar toe.
Al met al heb ik het idee dat er alles aan gedaan is om het opkweken van zaailingen zo goed mogelijk te faciliteren. De spullen zijn er, er is nog wat geld op de rekening voor onvoorziene omstandigheden. Wat het project betreft vertrek ik met een gerust hart. Hopelijk is er volgend jaar een andere organisatie te vinden die wat ziet in het planten van bomen op moeilijk te gebruiken grond van de gevangenis boerderijen.

1 opmerking: